Bestaand

BESTAANDE ONDERNEMINGEN

Als huidig zelfstandig ondernemer en voormalig bankier heb ik vele honderden ondernemers gesproken en hun bedrijven – van ZZP, MKB tot grootbedrijven – geanalyseerd en geadviseerd. Zowel in hele goede (veel winst, groei, tevreden personeel) als in hele slechte (arbeidsongeschiktheid, overlijden, verlies draaien, faillissement, fraude) tijden. In de achtbaan van het ondernemerschap is het belangrijk om het overzicht te houden en de prioriteiten te blijven stellen, zeker bij grote veranderingen. Ik geef dat overzicht en laat de samenhang zien zodat je weet wat je moet gaan doen.

Freek Kraus: Marketeer / marktonderzoeker en Business Coach in Breda.

“De Business Vlieger is een praktisch model voor ondernemers: laagdrempelig en makkelijk te begrijpen. Je kunt het gebruiken als uitgangspunt voor businessplannen”.

Bij ondernemen komt dus veel kijken, helemaal bij verandering. Het is geen wonder dat veel veranderingen niet slagen. Dat is een pijnlijke realiteit en teleurstellend. Zoveel enthousiasme en energie heb ik verloren zien gaan doordat ondernemers onvoldoende waren voorbereid, de samenhang bij het ondernemen niet zagen, geen idee hadden welke stappen ze moesten nemen of geen focus konden aanbrengen. Zo jammer, want een gecontroleerde verandering bij je onderneming is heel belangrijk. Als je dat goed aanpakt, legt dat het fundament voor een nieuwe fase.

 

Mijn aanbod:

Al mijn ervaring en kennis met ondernemers, mijn financiële kennis en mijn eigen ervaring als ondernemer heb ik gebundeld in een Business Model die ik de Business Vlieger noem. Mijn diensten zijn:

  1. MKB advies. Dit is een maatwerktraject waarbij we beginnen met een intakegesprek.
  2. MKB training. Dit is een training met workshops voordat je aan de verandering van je bedrijf begint. De leermethode is “Learning by doing”. Uit onderzoek blijkt dat dit het beste werkt. Na dit programma heb jij het fundament voor verandering, groei of aanpassing en kun je gestructureerd aan de slag.

Waarvoor dient de Business Vlieger?

De Business Vlieger is niet meer dan een middel en vergelijkbaar met Google maps; je krijgt een plattegrond zodat je kunt bepalen waar je staat en waar je naar toe wilt met je onderneming. Ik zet jou met deze plattegrond, de Business Vlieger, achter de tekentafel zodat het helemaal jouw bedrijf wordt, zoals jij dat wilt. Jij bent tenslotte je bedrijf, jij bent het gezicht van je bedrijf. 

Jacqueline Zuidweg, zakenvrouw van het jaar 2012:

“De Business Vlieger heeft de kracht van eenvoud.”

Voor wie zijn deze modules niet bedoeld?

Ik heb veel ondernemers ontmoet en van de meeste kreeg ik energie vanwege hun ideeën, hun bevlogenheid, hun ambitie, hun creativiteit, hun levenslust en hun verhalen. Zij wilden er echt iets van maken. Zij gingen er voor. Ik vond het altijd leuk om hen te bezoeken. Ik was ook jaloers op hun levensstijl en hun vrijheid. Maar ik kwam ook mensen tegen die het wel geloofden, hun tijd uitzaten, niets wilden aannemen, hobbyisten en alleen doen wat nodig is, laat staan een extra stap zetten. Die wil ik niet helpen. Ik wil resultaten zien bij mijn klanten. Ik wil blij worden van mijn klanten die tijd, energie en aandacht willen besteden aan hun onderneming, die echt hun levenswerk willen neerzetten.

 

Waarom heb ik dit programma ontwikkeld?

Ik denk dat Ondernemerschap de norm wordt in alle opzichten in de maatschappij. Voor iedereen, ook voor werknemers, ambtenaren en vrijwilligers. Ik vind het dan ook vreemd dat Ondernemerschap op Hogescholen en Universiteiten een bijvak is terwijl volgens mij dat het enige hoofdvak zou moeten zijn. 

Ik zie dat bedrijven platter worden en werken met een vaste kleine kern ondernemende werknemers en grote flexibele schil van ondernemers. Dit komt ook door de knellende regelgeving waardoor de risico’s te groot zijn voor bedrijven. Minder mensen blijven daardoor in loondienst en zijn wel of niet gedwongen tot het ondernemerschap. Het gevolg van meer ondernemers is meer concurrentie. Je zult je als ondernemer goed moeten onderscheiden en een grote mate van flexibiliteit en professionaliteit laten zien.

Een ander fenomeen is dat de overheid en grote bedrijven zich terugtrekken uit het sociale domein. Op vele terreinen zie ik inkrimping (politie, de zorg, banken, kerken, postkantoren, winkelketens). Dat betekent dat het steeds meer op jezelf aan komt. De risico’s en de verantwoordelijkheid komen meer bij burgers en ondernemers te liggen. Daarbij is het duidelijk dat de veranderingen steeds sneller gaan en je sneller zult moeten aanpassen aan de vraag van de klant.

De bovenstaande ontwikkelingen in de maatschappij vragen om ondernemerschap van iedereen. Met een goed fundament en actief ondernemerschap geef je leiding aan jouw leven en realiseer je je wensen, dromen en idealen.